תפקיד ניהולי ראשון

ההתיישבות על כסא המנהל לא פעם מלווה בקשיים ובהתחבטויות. המנהל החדש מצוי בעין הסערה:
הכפיפים שלו לא פעם מתקשים לקבל אותו כמנהל ולא- פעם הוא נתקל בהתנגדויות…
הממונים עליו רוצים לראות תוצאות מהירות ולא תמיד מספקים את התמיכה הנדרשת.
וגם הקולגות – לפעמים עינם צרה, או שפשוט אין להם פנאי לסייע לו בהתמקמות.

גם עבורי- ההתמקמות בתפקיד ניהולי ראשון היתה בתפקידי כמנהלת משאבי אנוש בחברה גדולה. האמת? לקח לי משהוא כמו שנה רק להבין מי נגד מי, חטפתי מכות על האף מימין ומשמאל ובלא מעט ימים חזרתי הביתה בוכה…

בשנים האחרונות אני מלווה לא מעט מנהלים: כאלו שקודמו לניהול זוטר מתוך תפקידם כעובדים, כאלו שעושים תפקיד ניהולי ראשון, מנהלים שקודמו לתפקידים בכירים וצריכים ללמוד את השפה ואת כללי ההתנהגות.

אני שם בשביל להכיל את הקושי ואת הבדידות, לעודד, וכמובן בשביל לעזור למנהלים לגבש אסטרטגיות פעולה ליצירת נוכחות מול צוות העובדים, ללמידת הפוליטיקה הארגונית, להתנהלות מול הממונים והקולגות ולבניית עצמם כמותג ארגוני מנצח.

הייתי רוצה, לכבוד יום העצמאות, לתת למנהלים חדשים שני טיפים חשובים לתחילת הדרך:

  1. להקדיש את התקופה הראשונה להתבוננות.
    נשמע טריוויאלי, נכון? אז דעו לכם שמנהלים רבים מצויים בלחץ אדיר בתחילת הדרך וממהרים לפעול. הרבה פעמים המחיר כבד ועולה בטעויות שפוגעות בתדמית שלהם.
    בתהליך הליווי שאני עורכת אנו מקדישים זמן ללמידת הארגון ואנשי המפתח שלו. אנחנו עובדים במסודר, בין אם לפי מודל אבחון ארגוני שאני מלמדת את המנהל ובין אם באמצעות ראיונות מובנים שהוא עורך עם אנשים קריטיים.
    טיפ קטן ומנצח- בימיכם הראשונים בארגון קחו עמכם מחברת לכל מקום ורשמו את רשמיכם. המבט הרענן יתפוגג די מהר. זה הזמן לחקור, להפוך אבנים ישנות ולשאול שאלות- אפילו אם בשלב ראשון רק את עצמכם.
  2. לייצר קשר בין אישי משמעותי אחד שיכול לספק לכם תמיכה ותשובה לשאלות.
    בארגונים מתקדמים רבים נהוג למנות חונך (buddy) למנהלים חדשים. זאת מתוך הבנה שהקשר הזה הוא ממש חיוני בתוך הבדידות והמבוכה של התקופה הראשונה. אם הגעתם לארגון שיש בו תכנית כזו- סבבה. אך ברוב הארגונים זה לא קיים בין אם מפאת עומסים, קושי לאתר אנשים מתאימים או סתם חוסר תשומת לב.
    החבר הזה ילמד אתכם את החוקים הלא- כתובים של הארגון ויחסוך לכם הרבה מבוכה. הוא ילמד אתכם למשל מה נהוג ללבוש ביום כיף למנהלים או כיצד נהוג לטפל בבעיות משמעת בארגון בו אתם עובדים. הוא יוכל לצייד אתכם במידע – כיצד כדאי לפנות ולמי במצבים שונים. בקיצור – שווה זהב!
    בעיני החבר הזה הוא ממש חשוב וצריך להשקיע ביצירת קשר שכזה! אבל… שאלת מיליון הדולר- איך עושים את זה?
    אפשר לנסות 'להידבק' למישהו וזו הדרך שרובנו היינו בוחרים בה.
    אבל יש עוד דרך – שאנחנו חוששים להפעיל והיא בקשת עזרה. האדם הוא יצור חברתי ורובנו אוהבים לעזור לזולת. כמעט שאיני מכירה אדם שיסרב לבקשה של מנהל חדש להכניס אותו לנבכי הארגון וללמד אותו את מה שחשוב לדעת.